Blog

Beukenhorst bezoekt: KIR diner x bar

1-6-2021

Nu we aan de vooravond staan van de tweede ronde versoepelingen voor de horeca, blikken we met KIR diner x bar terug op een roerige periode. Bij het welbekende restaurant in Twente en omstreken maakten volgeboekte tafels plaats voor een take-away periode. Nu de horeca zowel binnen als buiten weer geopend mag worden, spraken we met Justin Lutke Veldhuis over zijn succesvolle diner x bar concept, maar ook over KIR's ambities voor de toekomst!

Kun je ons wat meer over jezelf en KIR diner x bar vertellen?

Mijn naam is Justin Lutke Veldhuis en sinds 2010 run ik KIR diner x bar in Borne. Ik kom uit een echte horecafamilie, want mijn ouders hebben ook altijd horecaondernemingen gehad. Kir was destijds Kir Royal en een onderdeel van een groep bedrijven van mijn vader. Ik heb vanzelfsprekend ook altijd meegewerkt in de verschillende bedrijven en ben zo ook in de horeca beland. Niet onbelangrijk, eigenlijk ook altijd met Beukenhorst Koffie gewerkt. 

In 2012 heb ik Kir overgenomen van mijn vader. Kir is een restaurant/bistro, maar dan wel eigentijds en dynamisch. Dus, herkenbare gerechten met niet te veel liflafjes, maar dan wel met kwalitatieve producten en op een hoog niveau. Dit gaat eigenlijk heel goed, mensen weten de weg naar ons te vinden. De laatste jaren is het elke keer wat drukker geworden en zijn we steeds verder gegroeid, ook al werden we natuurlijk door corona tegengehouden.

Wat is het concept achter KIR diner x bar?

KIR diner x bar heette eerst Kir Royal. Kir Royal is destijds bedacht als een restaurant dat er nog niet was in de regio. Dus, hoogstaande gerechten met pure ingrediënten, maar toch herkenbaar. Dat is vandaag de dag nog steeds ons streven. Er zijn genoeg restaurants met culinaire hoogstandjes bestaande uit 10 ingrediënten, maar wij geloven erin dat het hoofdingrediënt centraal moet staan en perfect van smaak moet zijn. Ik vind dat het hoofdingrediënt het gerecht moet laten spreken. 

Deze gerechten willen we bieden in combinatie met een ambiance die een gevoel van luxe uitstraalt. We vinden het dus belangrijk dat we mensen echt een avond uit geven. Hierin staan vanzelfsprekend aandacht en oog voor detail centraal, van de ambiance tot de service en de ingrediënten die we gebruiken. Door hier aandacht aan te geven, bereik je naar mijn mening het beste resultaat. 

Diner is onze belangrijkste tak en omdat ons restaurant steeds groter geworden is, delen we het op in wijken. Dit doen we, zodat alle gasten de aandacht krijgen die ze verdienen. Dit betekent dat er echt contact is tussen de bediening en de gast en dat je je daadwerkelijk gezien voelt. Ook al zit het hele restaurant vol, je moet bij ons nooit het idee krijgen dat je in een ‘eetzaal’ zit.

Vanwaar de verandering van Kir Royal naar KIR diner x bar?

Dat heeft eigenlijk meerdere redenen, maar laat ik beginnen bij het begin. We hebben naast het restaurant een bar en een zaal, ook bekend als Platenkamp. Dit hebben we de laatste jaren zelf erbij geëxploiteerd, maar ik kwam erachter dat een café runnen toch niet helemaal ons ding is. 

We wilden echter niet helemaal afstand doen van het café en de zaal, omdat we het ook leuk vinden dat mensen hier na het werk een borrel komen drinken of een feestje hier willen houden. Toen begonnen we er zelf ook over na te denken: hoe kunnen we dan de bar met het restaurant en de keuken verenigen? Na over onze identiteit gebrainstormd te hebben met een strategisch adviesbureau, waren we erover uit dat het onder één noemer moest komen: Kir diner x bar. 

De uitwerking van een vernieuwd concept

De verandering naar Kir diner x bar had natuurlijk wel als gevolg dat alles omtrent de naam en het logo aangepast moest worden. Van de signing tot de website, maar ook onze inrichting. Belangrijk in de naam is het ‘diner’ gedeelte, want we willen uitdragen dat we meer zijn dan alleen een bistro. Het logo staat met de kruizen voor het samenkomen van mensen, ingrediënten en seizoenen. De cirkel staat voor mensen die terugkomen, de wederkerigheid. Van bovenaf zie je weer twee mensen aan een tafel, die de tijd voor elkaar nemen. Dat willen wij onze gasten tegelijkertijd ook meegeven; zij nemen de aandacht voor elkaar, dus wij nemen de aandacht voor hen. 

Daarnaast werken we nu echt met seizoenen en maken we vier keer per jaar een vernieuwde kaart. Deze kaart loopt dan gelijk met het seizoen en hier maken we dan ook campagnes voor, net zoals met een modecollectie. Ik denk dat we eerder wat meer hak op de tak werkten, maar nu we alles coördineren op de seizoenen, komt het verhaal achter KIR veel beter naar voren.                             

Hoe past Beukenhorst binnen het concept van KIR diner x bar?

Wij vinden de kwaliteit van de koffie hoog en vinden de koffie simpelweg lekker. Uiteraard, je kunt bij meerdere koffiebranders goede koffie krijgen, maar we vinden ook de uitstraling van het merk mooi. Vanaf het begin, ook bij de bedrijven van mijn vader, hebben we Beukenhorst geschonken. Daarnaast vinden we het prettig dat jullie met ons meedenken en dat er een goede samenwerking is tussen beide partijen.

Mooi voorbeeld is dat we hier ook wel eens koffietafels hebben (pré-corona) en dat er toen ook geschakeld moest worden op het gebied van koffievoorzieningen. Wij hadden toen het idee om zelf een perculator aan te schaffen, maar na overleg met jullie komen we uiteindelijk op een effectievere en werkbaardere oplossing uit. Wij willen veelzijdig zijn en dus moet ons koffieconcept daar ook op aangepast kunnen worden. Juist dat kan ik bij Beukenhorst waarderen, dat er altijd samen naar een oplossing gekeken kan worden en we elkaar vooruit willen helpen. 

Hoe kijken jullie tegen de coronaperiode aan?

Het voelt natuurlijk als een aderlating, omdat je ineens dicht moet en dan ook voor een langere tijd. Normaal gesproken zijn we elke dag van het jaar geopend, dus het voelt bizar dat je dan je deuren voor de gasten moet sluiten. Tijdens de eerste golf besloten we eerst geen take-away aan te bieden, maar om een beetje te verbouwen en andere werkzaamheden uit te voeren. Zo zijn we eigenlijk de eerste weken goed door gekomen, maar toen het weer verlengd werd, vonden we wel dat we actie moesten ondernemen. 

Na overleg met het team zijn we gestart met take-away, ook al was ik er in het begin niet van overtuigd. Ons concept bestaat uit het bieden van het totaalplaatje, maar voor mijn gevoel kun je met afhalen niet de ambiance en sfeer creëren die je normaal wel geeft. Daarom besloten we dat als we take-away wilden aanbieden, we het ook echt goed wilden doen. Dus hebben we een reclamebureau ingeschakeld voor de juiste bestickering, een webshop opgezet en zijn we intensief bezig geweest met kwalitatief verpakkingsmateriaal. Dit, zodat iedereen ook thuis kon zien dat wij overal aandacht aan geven. 

Mondrian Koffie - Kir Diner X Bar

Toen we richting de heropening gingen, hebben we het dusdanig ingericht dat we twee ruimtes met een eigen toiletgroep hadden, zodat gasten elkaar niet onnodig hoefden te kruizen. De heropening verliep succesvol en het was natuurlijk superfijn dat de zomer erg druk was. Alleen toen in september de besmettingen toenamen en de maatregelen aangescherpt werden, zagen we de bui eigenlijk al wel hangen. Een tweede sluiting is vanzelfsprekend erg vervelend, helemaal omdat we zoveel aandacht hebben gegeven aan het naleven van de maatregelen. 

Gelukkig hadden we intussen wel meer handigheid gekregen op het gebied van take-away, dus konden we dat concept binnen twee dagen op poten zetten. De 2e take-away periode verliep dan ook goed, het was zelfs drukker dan eerste periode. Om voor afwisseling te zorgen, hebben we dit keer een Bento-box geïntroduceerd, maar ook Kerst- en Valentijnmenu’s samengesteld. Daarnaast hielden we door de take-away ook het team bij elkaar en zorg je tevens dat iedereen toch tot op bepaalde hoogte uren kan maken. Ik ben dan ook blij dat we tijdens deze lange sluiting ons personeel hebben kunnen behouden.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Met het oog op de aanstaande heropening hopen we natuurlijk dat we op korte termijn weer op een normaal niveau zitten qua bezetting en omzet. Als we in eerste instantie teruggaan naar de pré-corona bezetting, dan ben ik daar content mee. Laat ik het zo zeggen; het hoeft niet altijd direct meer te worden, maar er moet wel altijd verbetering zijn. Verbetering is dan in mijn ogen dat je mensen kunt blijven verrassen met gerechten, maar dat ze zich ook laten verrassen door bijvoorbeeld een keer te kiezen voor een bijzonder gerecht of een originele cocktail. 

Daarnaast hebben we ook plannen om ons terras en de entree verder aan te passen. Momenteel hebben we een soort tent over ons terras heen, wat ons eigenlijk ook goed bevalt. We hebben nu echter verschillende ideeën om een ander soort overkapping over het terras te plaatsen en zo nog meer ambiance te creëren. Daarnaast willen we ook de entree verbouwen, waardoor de routing door het restaurant en zo ook de beleving verbeterd wordt. Voor de inrichting hiervan geldt natuurlijk dat het voor ons belangrijk is dat je oog voor detail en aandacht terugziet. Het moet de gasten op een bepaalde manier prikkelen, want dat is ook wat we onszelf opleggen: elk moment onvergetelijk maken.  

Meer weten over KIR diner x bar?

Wilt je meer weten over KIR diner x bar? Bekijk dan ook hun websiteInstagram of Facebook pagina. 

Beukenhorst Koffie in jouw horecazaak?

Op zoek naar de juiste koffie en/of koffiemachine voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten. Ook is het bij Beukenhorst Koffie mogelijk een machine 30 dagen op proef te testen. Zo ervaar je zelf het gemak en de kwaliteit van onze koffie.

Bhorst 7
Contact

Neem contact met ons op

Ook Beukenhorst Koffie in jouw horecazaak? Onze adviseurs helpen je graag vrijblijvend bij het vinden van de juiste melange en het kiezen van de juiste koffiemachine!