Blog

Beukenhorst bezoekt: De Nieuwe Kolk - Assen

24-9-2025

Bhodi Lesage is Manager Commercieel bij De Nieuwe Kolk in Assen. De Nieuwe Kolk is een modern cultuurcentrum en beschikt over een theater, bioscoop en bibliotheek. Genoeg activiteiten en bedrijvigheid, en daarnaast focussen ze zich ook sterk op duurzaamheid. Wij gingen met Bhodi in gesprek over zijn rol binnen De Nieuwe Kolk en de verduurzaming van hun bedrijfsvoering.

Kun je ons wat meer over jezelf en De Nieuwe Kolk vertellen?

Mijn naam is Bhodi Lesage en ik werk al bijna 13 jaar bij De Nieuwe Kolk. Ik ben destijds begonnen als teamleider horeca, maar ben ondertussen verantwoordelijk voor alle commerciële afdelingen binnen De Nieuwe Kolk. Mijn functie is dan ook Manager Commercieel. Onder de commerciële afdelingen vallen de bioscoop, het theater en de bibliotheek. Daarnaast overzie ik ook de horeca in het hele gebouw en tevens de sales, wat voornamelijk congressen en feesten betreft. Kort gezegd stuur ik 3 teams aan: de bioscoop, operatie verhuur voorstellingen en sales.

Welke rol speelt duurzaamheid binnen jullie bedrijfsvoering?

Binnen De Nieuwe Kolk hechten we veel waarde aan duurzaamheid, maar vinden we het ook belangrijk dat de praktische kant niet uit het oog verloren wordt. Om die reden hebben we een collega in dienst die het onderdeel duurzaamheid overziet. Sindsdien zijn we ook begonnen bewuster in te kopen. Dat begint heel simpel, kijken waar je inkoopt en hoe deze partijen de goederen aanleveren.

Daarnaast beschikken we ook over het Green-Key certificaat, deze wordt voortdurend door de collega’s bewaakt en verbeterd. We vinden het echter belangrijk dat alles praktisch en werkbaar blijft, voor zowel bezoekers als collega’s. Daarin is het ook van belang dat de efficiëntie en klantbeleving niet verloren gaat. We willen het zo faciliteren dat de werkwijze van de collega's nagenoeg hetzelfde kan blijven en er voor de bezoeker geen beleving verloren gaat.

Hoe zijn jullie gestart met het vormgeven van een duurzame bedrijfsvoering?

Duurzaamheid is voor ons niet alleen de producten die we inkopen, maar ook de levensduur en herbruikbaarheid ervan. Wij hebben als startpunt intern afgesproken, dat als we op zoek zijn naar nieuwe leveranciers, deze tevens worden beoordeeld op duurzaamheid. Daarnaast proberen we bij het horeca-gedeelte voor alle producten te kijken of er een duurzame en regionale variant beschikbaar is. Wij merken dan dat bij kleinere organisaties het eenvoudiger is om te controleren of het duurzame verhaal strookt met de werkelijkheid. Eigenlijk kun je dus stellen dat we op ieder vlak de duurzame invalshoek zoeken, mits het werkbaar is.

Hoe zorg je ervoor dat dit zo werkbaar mogelijk blijft?  

Wij zijn zelf erg praktisch ingesteld en ook op de werkvloer aanwezig. Je merkt dus snel genoeg of iets wel of niet werkt. De wetgeving is tegenwoordig echter wel vrij complex, de welbekende koffiebeker is daar een goed voorbeeld van. Wat je nu ziet, is dat er een wirwar aan regels is. Dit maakt het complexer om nieuwe dingen te implementeren.

Echter zorgen de aangescherpte regels er wél voor dat mensen bewuster nadenken bij duurzaamheid. Dit geldt voor zowel bezoekers als collega’s. Iedereen weet, bijvoorbeeld, tegenwoordig een stuk beter wat waar weggegooid moet worden. Dat is een proces natuurlijk, maar ik denk wel dat die bewustwording in de afgelopen jaren verbeterd is.

Hoe verbind je duurzaamheid met het koffieconcept dat jullie hebben?  

Wij hebben bij Beukenhorst gekozen voor de Sento-lijn, omdat deze Rainforest Alliance gecertificeerd is. Daarnaast ook omdat dit een geheel concept is qua uitstraling. Tuurlijk, er zijn meerdere koffiebranders die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, maar wij vinden de werkwijze van Beukenhorst prettig. Jullie bezorgen de koffie vaak zelf, hierdoor zijn de lijnen kort en efficiënt. Daarnaast hebben we gezamenlijk besloten om de bestellingen van de afdelingen (bioscoop en theater) samen te voegen, zodat er niet onnodig voor kleine bestellingen gereden wordt.

Destijds zijn we begonnen met volautomatische koffiemachines, maar in de loop der jaren hebben we de stap gezet naar traditionele espressomachines. Als je het dan hebt over levensduur, is dat qua duurzaamheid een goede keuze geweest. De espressomachines gaan een stuk langer mee en hebben minder onderhoud nodig, dat scheelt weer onnodige uitstoot.

Eigenlijk merken we dat het vaak in de kleine dingen zit. We gebruikten voor grote groepen portie-verpakkingen met filterkoffie, wat voor veel afval zorgde. We zijn nu overgestapt op kilo-zakken, wat veel afval scheelt. Een ander voorbeeld hiervan is het inzamelen van koffiedik. Dit wordt tegenwoordig apart opgevangen en opgehaald, zodat er compost van gemaakt kan worden. Onze huidige afvalverwerker haalt dit op en zorgt vervolgens voor de verwerking. Dit gaat gewoon met de huidige afval-ophaaldienst mee, dus ze hoeven er niet onnodig voor te rijden.

Welke rol speelt Beukenhorst in jullie duurzame karakter?

Wat ik fijn vind aan Beukenhorst is dat het puur en echt is. Er worden geen dingen gezegd die niet waargemaakt kunnen worden. Ik vind dat je bij veel koffiebranders duurzame verhalen ziet en hoort die eigenlijk niet gecontroleerd kunnen worden. Daarnaast vind ik het erg fijn dat bij jullie de focus altijd op kwaliteit ligt. Dit is voor ons ook zeker een belangrijk onderdeel binnen duurzaamheid. Bewust kiezen voor kwaliteit is ook niet altijd vanzelfsprekend. Mensen vragen om duurzaamheid, maar ze willen er niet altijd wat extra’s voor betalen.

Wat zou je andere ondernemers aanraden als zij zich meer op duurzaamheid willen richten?

Met kleine stappen beginnen, niet alles hoeft in één keer. Wij hebben onze productenlijst erbij gepakt en onze positie bepaald. Per product probeerden we te kijken, kan het duurzamer en waar liggen de kansen? Je moet daarnaast ook bepalen wat past bij je klanten en je eigen werkwijze. Tuurlijk, iedereen wil een betere wereld, maar iets moet werkzaam zijn voor je bedrijf.

Daarnaast is het belangrijk om je klanten goed te volgen. Je kunt een hele range aan duurzame producten aanbieden, maar als zij toch liever voor het minder duurzame alternatief gaan, heb je natuurlijk veel derving. Je moet dus voor je eigen bedrijf de juiste balans vinden. Kortom, er valt altijd wel wat te verbeteren, of dit nu bij de leverancier ligt, bij bewustwording van de klant of de werkwijze van het personeel. Al deze facetten moeten uiteindelijk kloppen om over de algehele linie duurzamer te kunnen werken.

Meer weten over De Nieuwe Kolk?

Wil je meer weten over De Nieuwe Kolk in Assen? Bekijk dan ook hun website, Instagram of Facebook pagina. 

Wil jij na het lezen van Bhodi’s verhaal ook jouw koffieconcept verduurzamen of ben jij op zoek naar duurzame koffie voor kantoor of duurzame koffie voor horeca? Neem dan contact met ons op of bekijk ons duurzaamheidsbeleid!

Bhorst 33
Contact

Neem contact met ons op

Ook Beukenhorst Koffie in jouw horecazaak of op jouw kantoor? Onze adviseurs helpen je graag vrijblijvend bij het vinden van de juiste melange en het kiezen van de juiste koffiemachine!