Beukenhorst bezoekt: Restaurant de Zwaan

Restaurant de Zwaan is al sinds 1968 een begrip in Winterswijk en omstreken. Bij de Zwaan kun je terecht voor een kopje koffie, een lekkere lunch, een gezellige borrel of een bijzonder diner met familie en vrienden. Waar Restaurant de Zwaan vroeger met name op de Duitse consument gericht was, is het restaurant tegenwoordig een echte trendsetter. Hoe zij dit doen en hoe zij ook in tijden van corona blijven verrassen en vernieuwen, lees je in deze blog. 

Kun je ons wat meer over jezelf en restaurant de Zwaan vertellen?

Mijn naam is Carlijn Kiekebosch en samen met mijn moeder Gonnie runnen wij sinds 2015 restaurant de Zwaan in Winterswijk. Mijn moeder heeft hier 38 jaar gewerkt en heeft daarna het restaurant overgenomen. Ik zat toen nog op de Hoge Hotelschool en ben daarna in de zaak gekomen. Tijdens mijn opleiding heb ik bij verschillende horecazaken stage gelopen, bijvoorbeeld in Engeland. Tijdens mijn stages heb ik geleerd dat je ondanks drukte de tijd kunt nemen om op de kleine dingen te letten die mensen waarderen. 

Restaurant de Zwaan omschrijven vind ik een lastige vraag, want je kunt bij ons namelijk terecht voor ontbijt, lunch, borrel en avondeten. Toen wij het restaurant overnamen, was het restaurant met name gericht op de Duitse klant, wat je terugzag in zowel het eten als de (filter)koffie. Wij hebben geprobeerd dat eruit te halen, zodat het wat meer bij deze tijd past. Het is daarom ook bijzonder en leuk om te zien dat de Duitse klant ons goed weet te vinden en dat zij meegaan in onze ontwikkeling. 


Het constant vernieuwend willen zijn geldt eigenlijk voor alle facetten in ons bedrijf. Waar we vroeger misschien wat meer achter de trend aanliepen, proberen we nu juist vooruitstrevend te zijn. Dit kun je zien aan onze specials, zoals ‘Zoete Zaterdag’ en ‘Lobster Sunday’. Natuurlijk, in het begin vind je het spannend om de schnitzel en tomatensoep van de kaart te halen, maar nu denken we er niet eens meer aan. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat het erom gaat dat de klanten terugkomen. Je kunt eenvoudig nieuwe gerechten en thema’s verzinnen, maar het gaat erom dat onze klant ons weet te vinden. 

Hoe is voor jullie de overgang van filterkoffie naar een espressomachine geweest?

Voorheen stond hier een volautomaat, maar tot 12.00 uur ‘s middags schonken we nog filterkoffie. Dit vonden we echter niet meer bij ons passen en vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe machine. Ik vond een espressomachine altijd al fantastisch en was er dan ook van overtuigd dat we dit moesten doen bij de Zwaan. Tuurlijk, in het begin twijfel je aan het aantal handelingen voor elke medewerker en de haalbaarheid als het echt druk is. Daarin zijn wij gelukkig goed geadviseerd door Beukenhorst Koffie en we hebben tevens een week voor de opening een training gehad.

Daarnaast vind ik dat je met een espressomachine veel meer achter je product staat, omdat je een constante kwaliteit hebt en de koffie vers is. Ik vind het ook bijzonder om te zien dat onze klantengroep met deze ontwikkeling is meegegroeid. Je hoeft bij onze huidige klantengroep namelijk niet meer met filterkoffie aan te komen. 



Hoe zou je de relatie met Beukenhorst Koffie omschrijven?

Bij de Zwaan werken we nu met de Faema Emblema en dat bevalt ons heel goed. Daarnaast gebruiken wij de Beukenhorst Classic melange met 100% Arabica bonen en het bijpassende servies. Bovendien is het zo dat als wij bijvoorbeeld op zoek zijn naar goede theesoorten, Beukenhorst ons graag ondersteunt om deze te vinden.

Persoonlijk vind ik dat de relatie een goede wisselwerking is tussen beide partijen. Wij geven jullie input over wat wij belangrijk vinden en jullie komen daarentegen weer met tips en trends voor ons. Een mooi voorbeeld hiervan is dat een vertegenwoordiger van Beukenhorst Koffie aangaf dat de espressomachine voor een spiegelwand moest komen te staan en dat we dit ook daadwerkelijk gedaan hebben. Ik denk dan ook dat Beukenhorst goed kan inschatten met welk nieuws en welke tips ze ons vooruit kunnen helpen.

Bijzonder om te vermelden is dat onze relatie al jaren teruggaat, omdat Beukenhorst in Winterswijk is begonnen. Ik heb stage gelopen en gewerkt bij ‘de Beukenhorst’ (nu ‘de Revolutie’) en zo bouw je natuurlijk in de loop der jaren een band op met elkaar. 

Welke acties ondernemen jullie om ook in tijden van Corona vernieuwend te blijven?

Eigenlijk ondernemen we van alles om in deze tijden ‘de Zwaan’ naar de mensen thuis te brengen. Dit doen we niet alleen om in de picture te blijven, maar ook om ervoor te zorgen dat we er zijn voor onze vaste gasten. Wij merkten eigenlijk een week voor de verplichte sluiting dat we het onveilig vonden dat er veel mensen bij elkaar zaten. Daarom hebben wij toen al de tafels 1,5 meter uit elkaar gezet en hebben we op borden aangegeven dat er alleen gepind kon worden en het belang van handen wassen benadrukt. 

Daarnaast zijn we in die week al begonnen met het opzetten van een bestelplatform, maar dan meer met het idee dat we de week erop wat minder open zouden gaan en meer de nadruk op bezorgen zouden leggen. Als we dan toch gedeeltelijk dicht zouden gaan, dan hadden we in ieder geval alvast een bezorgkaart klaar liggen. Het liep echter anders, want die zondagavond moest de horeca sluiten en toen hadden we dus ‘gelukkig’ het bestelplatform al klaar staan.  

De eerste week begonnen we gelijk met een borrelbox, wat een goede keuze bleek te zijn, maar op een gegeven moment is de nieuwigheid er natuurlijk af. Juist op die momenten moet je weer met nieuwe ideeën en concepten komen, ook al is het buiten je comfortzone. Normaal gesproken komen we ook vaak met specials of nieuwe concepten, dus dat wil je ook in deze tijd blijven doen. Zo blijven we vernieuwend en kunnen we onze klanten positief verrassen. Mooie voorbeelden hiervan zijn de ‘halve meter lekker eten’ plank of de Moederdag high-tea. Wij zien deze periode daarom ook wel als een kans om nieuwe concepten te testen die je normaal in de drukte niet zo snel zou uitproberen.  

Wat ook voor ons erg belangrijk is, is het contact met het personeel. Het moet niet zo zijn dat ze pas na tien weken weer wat van ons horen. Daarom hebben we ook alvast een planning gemaakt voor als we weer open mogen en houden we daarvoor een bijeenkomst. Dit doen we zodat het personeel ook op de hoogte is van alle protocollen en zij daardoor zo veilig mogelijk kunnen werken. Bovendien hebben we ook dispensers met desinfectans aangeschaft, zodat onze klanten ook zien dat we echt bewust met het coronavirus bezig zijn en hun gezondheid voorop stellen.

Hoe ondersteunt Beukenhorst Koffie jullie tijdens de coronacrisis?

Wij kregen eigenlijk gelijk een berichtje van jullie kant of Beukenhorst Koffie ergens mee kon helpen of ondersteunen. Daarnaast hebben wij de actie ‘De Zwaan & Friends’ opgezet, omdat wij zagen dat mensen open stonden voor het #supportyourlocal initiatief. Dit initiatief is gericht op het ondersteunen van lokale ondernemers en daarom leek het mij leuk om dit ook in Winterswijk te doen in samenwerking met andere lokale leveranciers. Het idee hierachter is dat wij ook de leveranciers waar wij mee werken willen steunen en daarom hebben wij een tas samengesteld met producten van ons en onze leveranciers. Beukenhorst Koffie was gelijk enthousiast en heeft ook meegeholpen aan het ontwikkelen en opzetten van dit initiatief.


Meer weten over restaurant de Zwaan?

Wilt u meer weten over Restaurant de Zwaan in Winterswijk? Bekijk dan ook hun website of Facebook pagina. 

Beukenhorst Koffie in uw horecazaak?

Op zoek naar de juiste koffie en/of koffiemachine voor uw bedrijf? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten. Ook krijgt u bij Beukenhorst Koffie een machine 30 dagen op proef. Zo ervaart u zelf het gemak en de kwaliteit van onze koffie.

Neem contact met ons op


Gratis proefplaatsing