Kun je ons wat meer over jezelf en Brasserie Diggels vertellen?
Mijn naam is Bertus Witteveen en sinds 1999 run ik Brasserie Diggels in Westerbork. De geschiedenis van het pand waar Diggels in gevestigd is, gaat ver terug. Het oudste deel van het pand is ruim 100 jaar oud. Diggels heette in de beginjaren ‘Slomp’, de achternaam van de toenmalige eigenaar. Ik denk dat de naam ‘Slomp’ nog steeds een begrip is in de regio. Toen wij het bedrijf overnamen van Hip en Anje Slomp, heette het bedrijf ‘Diggels bij Slomp’. Je kon toen kiezen uit een Diggelsgarnituur of een Eetkamergarnituur bij het diner. Bij het Diggelsgarnituur kreeg je één warme groente bij het hoofdgerecht en bij het Eetkamergarnituur drie.
Toen wij begin januari 1999 opengingen, hebben we dit eerst zo gelaten, want we vonden het belangrijk om rust in de tent te houden. Veranderen van eigenaar doet al genoeg stof opwaaien. We hebben toen eerst alleen de naam veranderd naar Brasserie Diggels en de familienaam ‘Slomp’ weggehaald. Één jaar later hebben we de kaart pas aangepast. Vanaf het begin hebben we eigenlijk al een uitgebreide kaart met klassiekers die nooit van de kaart zullen verdwijnen, zoals mixed grill, saté en tournedos. Daarnaast staan er ook iedere keer verrassende gerechten op de kaart. Dit doen we om het iedere gast naar de zin te kunnen maken, of dit nou vlees, vis of vegetarisch is.
Door corona hebben we de kaart wat kleiner gemaakt. In eerste instantie omdat we maar 30 gasten mochten ontvangen in het restaurant en we niet heel veel voorraad en daardoor verderf wilden hebben. Momenteel mogen we natuurlijk alweer 100 gasten tegelijk binnen ontvangen, niet dat we die kwijt kunnen met de huidige 1,5 meter regel, maar we komen wel een eind in die richting. Buiten mogen we gelukkig weer een onbeperkt aantal gasten ontvangen, maar hier zijn we wel van 160 zitplaatsen naar 100 gegaan. Wat betreft de huidige kaart hebben we eigenlijk alleen maar ‘hardlopers’ op de kaart staan. Dit zijn gerechten die iedereen lust, maar dan wel super lekker bereid.
Het leveren van kwaliteit en het letten op de details vind ik erg belangrijk. Dit alles bereik je echter alleen als je de juiste mensen om je heen hebt. Ik denk dat onze medewerkers wel trots zijn om bij Diggels te werken en dat vind ik super mooi. We doen het met z’n allen, iedereen voelt zich betrokken en verantwoordelijk. We horen ook regelmatig dat gasten de sfeer bij Diggels als prettig ervaren. Ervaren medewerkers zorgen ervoor dat er rust heerst. ‘Proef de Sfeer & Geniet’ is niet voor niets onze leus. We hebben graag dat onze gasten zich thuis voelen, de sfeer van Diggels proeven en lekker achterover leunen en genieten van een heerlijke avond.
Wat is jullie geschiedenis met Beukenhorst Koffie?
Toen wij begonnen, hadden we hier een Schaerer koffiemachine en werd er al gewerkt met koffie van Beukenhorst. Daarna ben ik overgegaan op de Melitta Alpha’s, dit zijn volautomaten. Doordat we groeiden, hebben we een extra Melitta erbij gekocht om de hoeveelheden aan te kunnen. Dit hebben we eigenlijk jaren zo gedaan, ook omdat het qua snelheid en kwaliteit prima was.
Op een gegeven moment wil je toch veranderen, want ik vind kwaliteit erg belangrijk. Als we 100 procent op kwaliteit wilden scoren, dan moesten we volgens mij toch echt naar een pistonmachine. Met een pistonmachine kun je een 10 scoren en met een volautomaat, denk ik, een constante 7,5. Vijf à zes jaar geleden hebben we het hele koffieconcept op de schop gedaan en zijn we overgegaan op pistonmachines, namelijk de Faema Emblema met drie groepen.
Eerst dachten we dat het werken met een pistonmachine niet haalbaar was gezien de drukte en de kilo’s bonen die er iedere week doorheen gaan, maar door goed advies van jullie kant bleek dit mogelijk te zijn. Natuurlijk moet ook je personeel dit aankunnen, want een goede kop koffie zetten is ook een vak. Op drukke dagen werken we met vaste barmedewerkers en kunnen we net zo snel koffie zetten met de pistonmachine als met de volautomaat. Ik ben dan ook erg blij met onze huidige pistonmachine. Daarnaast hebben we een trouwe club personeel, waardoor je ook die kwaliteit constant kunt houden. Uiteindelijk doe je het toch samen in de horeca.
Wat is jouw visie op duurzaamheid in de horeca?
Waar ik mij erg aan stoor, is het weggooien van eten. Dat is uiteraard niet helemaal te voorkomen, maar dat was voor mij wel een reden om van drie naar twee warme groenten terug te gaan. Simpelweg om onnodige verspilling te voorkomen. Tevens vind ik het erg belangrijk dat de boeren waar ik mijn producten inkoop, hieraan fatsoenlijk de kost kunnen verdienen. Zo probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen aan eerlijke handel.
Graag wil ik van Westerbork het eerste Fairtrade dorp van Nederland maken. Dat elk horecabedrijf in Westerbork in ieder geval drie Fairtrade producten in het assortiment heeft en dat we ons allemaal wat meer focussen op duurzaamheid. Dit is toch vrij lastig te realiseren merk ik, helemaal met de coronacrisis, dan heeft iedereen wel even wat anders aan zijn hoofd dan Fairtrade of duurzaam. Daarnaast heb je natuurlijk de vraag, wil de consument echt wel extra betalen voor duurzame en Fairtrade producten?
Het is niet zo dat ik bij alles oplet of het Fairtrade is, maar ik probeer er zowel thuis als op de zaak bij het aanschaffen van nieuwe producten over na te denken. Ik ben wel van mening dat het belangrijk is, dat we er meer aandacht aan moeten besteden, dat we er echt wat mee moeten doen. Wat wel eens lastig is, is dat leveranciers van Fairtrade en duurzame producten op grotere schaal moeten kunnen leveren. Dat is vooral in de horeca cruciaal. Hierdoor moet je toch regelmatig de keuze maken voor een niet Fairtrade of duurzaam product, omdat de levering niet constant is.