Blog

Prijsstijgingen op de koffiemarkt

1-1-0001

'Alles wordt duurder' - Een uitspraak die we de laatste tijd veel zien en horen. Dit geldt niet alleen voor onze dagelijkse boodschappen, maar ook voor de prijs van ruwe koffie. Vaak weten we wel wanneer de prijs van een product stijgt, maar niet om welke redenen deze prijs stijgt. In deze blog leggen wij dan ook uit waarom de prijzen van ruwe koffie in de afgelopen maanden zeer sterk gestegen zijn.

Wat bepaalt de prijs van ruwe koffie?

Net als bij de meeste producten in de winkel is de prijs van ruwe koffie afhankelijk van het vraag en aanbod in de markt. Hierdoor fluctueert de inkoopprijs van koffie en wordt deze tevens beïnvloed door speculatie. Daarnaast is koffie een natuurproduct, wat betekent dat men afhankelijk is van verscheidene weersomstandigheden. Indien een oogst bijvoorbeeld tegenvalt, wordt het aanbod in de markt automatisch minder en schommelen de inkoopprijzen. 

Waarom stijgen de koffieprijzen?

Ondanks dat de inkoopprijzen van ruwe koffie dagelijks veranderen, worden de verkoopprijzen van koffie vanzelfsprekend niet elke keer aangepast. Echter, in de huidige markt is er sprake van een explosieve prijsstijging van 70 % ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging heeft de volgende oorzaken: 

1.    Tegenvallende oogsten

Door onverwachte nachtvorst in Brazilië is er sprake van tegenvallende oogsten in deze aanbouwgebieden. Aangezien er normaal gesproken twee keer per jaar geoogst wordt, kan een lagere oogst vaak goed opgevangen worden. Dit seizoen was er echter al sprake van aanhoudende droogte, wat in combinatie met de nachtvorst voor een extreem tegenvallende oogst heeft gezorgd. Doordat het aanbod dus laag is en de vraag onverminderd hoog blijft, is de prijs van ruwe koffie sterk gestegen. 

2.    Extreme prijsstijging zeecontainers 

Ruwe koffiebonen worden per zeecontainer van Zuid- en Midden-Amerika naar Europa getransporteerd. De prijzen van deze zeecontainers zijn in het afgelopen jaar echter vervijfvoudigd, wat het transport van ruwe koffiebonen een stuk kostbaarder maakt. Doordat tijdens corona veel havens gesloten waren en de wereldhandel zich uiteindelijk snel herstelde dan verwacht, is er een gebrek aan capaciteit en materiaal. Hierdoor stijgen dus de prijzen voor het zeecontainervervoer wat doorberekend wordt in de koffieprijzen. 

3.    Schaarste en prijsstijging verpakkingsmateriaal 

Koffie wordt uiteraard verpakt uitgeleverd aan de eindgebruiker. Echter, verpakkingsmaterialen zijn onderhevig aan schaarste en prijsstijging. Zo zijn de prijzen van papier ten opzichte van vorig jaar tot wel 60% gestegen. Aangezien deze prijsstijgingen en krapte niet van tijdelijke aard zijn, worden deze prijsstijgingen gedeeltelijk doorberekend in de eindprijs voor koffie. 

Kortom, door de extreme prijsstijgingen van ruwe koffie, containers en verpakkingsmateriaal worden de koffieprijzen en die van de aanverwante artikelen duurder. Om deze reden worden de prijzen van onze producten geïndexeerd, zodat de kwaliteit van deze gewaarborgd kan worden. 

Meer weten over de koffiemarkt?

Heb je na het lezen van deze blog nog meer vragen over koffie en de prijsstijgingen van dit product? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.